
- Uczelnia
- Władze uczelni
- Kadra
- Współpraca międzynarodowa
- Działalność naukowa
- Biuro Karier
- Praktyki studenckie
- Stypendia
- PRACA: dla wykładowców
- Samorząd studencki
- Koło Naukowe
- Biblioteka - WBN
- Projekt "Rynek pracy bez barier"
Wyższa Szkoła Demokracji
im. ks. Jerzego Popiełuszki
w Grudziądzu
ul. Legionów 57a
86-300 Grudziądz
tel. kom. 576-367-797
tel./fax 56 465-04-37
email: dziekanat@wsd.info.pl
Ruszamy ze szkoleniem

Ruszamy ze szkoleniem
OPIEKUN DZIENNY!!!
Decyzja wydana przez Ministra Rodziny i Polityki Społecznej zatwierdzająca wyż. wym. szkolenie, uprawnia nas jako uczelnię do prowadzenia tego rodzaju szkolenia w formie on-line.
Skierowane jest ono do osób, które rozważają objęcie stanowiska opiekuna dziennego i nie posiadają do tego odpowiednich kwalifikacji.
Szkolenie „Opiekun dzienny” prowadzone będzie zgodnie z założeniami ustawy o opiece nad dziećmi w wieku do lat 3, a jego celem jest przygotowanie osób, które obejmują to stanowisko lub osób, które rozważają jego objęcie w przyszłości, do pełnienia zawodowej roli opiekuna dziennego, poznanie podstaw rozwoju dziecka, poznanie metod wszechstronnego rozwoju dziecka oraz zdobycie praktycznych umiejętności w opiece nad dziećmi.
Będzie prowadzone w formie warsztatów doskonalących umiejętności praktyczne, z elementami wykładu, analizą przypadków – na bazie doświadczenia prowadzących oraz dyskusji. Ważnymi elementami szkolenia będzie również analiza dokumentów, obserwacja uczestnicząca, instruktaż, zadania indywidualne czy prowadzenie zajęć hospitowanych.
Czas trwania: w zależności od ustalonego z Uczestnikami szkolenia harmonogramu - łącznie 130 godz. edukacyjnych + 30 godz. praktyk. Praktyki mogą odbywać się w placówkach zajmujących się opieką nad dziećmi do lat 3.
Korzyści/ kompetencje
Dzienny opiekun jest jedną z form instytucjonalnej opieki nad dziećmi, obok żłobka i klubu dziecięcego. Zorganizowanie opieki sprawowanej przez dziennego opiekuna nie wymaga tak dużych nakładów finansowych, tak jak np. w przypadku utworzenia żłobka czy klubu dziecięcego. Dzięki szkoleniu, opieka nad dzieckiem może być sprawowana w warunkach domowych, a czas sprawowania opieki przez dziennego opiekuna efektywniej dopasowany do czasu pracy rodziców.
Będziesz mógł zapewnić dziecku opiekę w warunkach bytowych zbliżonych do warunków domowych; potrafił zapewnić właściwą opiekę pielęgnacyjną oraz edukacyjną, z uwzględnieniem indywidualnych potrzeb dziecka; prowadzić zajęcia opiekuńczo-wychowawcze i edukacyjne, uwzględniające rozwój psychomotoryczny dziecka.
Osoba, która ukończy kurs będzie posiadała wiadomości i umiejętności w zakresie:
- sprawowania pełnej opieki nad dzieckiem w warunkach opieki instytucjonalnej i domowej;
- opieki nad dzieckiem w tym wykonywania zabiegów higienicznych, pielęgnacyjnych
i opiekuńczych;
- planowania, organizowania i prowadzenia różnorodnych zabaw rozwijających z dziećmi w wieku do lat 3;
- udzielania pierwszej pomocy;
- budowania relacji społecznych z dzieckiem, rodzicami i lokalnymi służbami odpowiedzialnymi za rozwój dziecka.
Bloki tematyczne:
1.Rozwój dziecka w okresie wczesnego dzieciństwa.
a) aspekty rozwoju dziecka – charakterystyka zmian w zakresie rozwoju poznawczego, psychospołecznego i motorycznego na poszczególnych etapach życia dziecka
b) źródła szans i zagrożeń dla rozwoju dziecka w wieku do lat 3,
c) mechanizmy rozwoju dziecka.
2. Stymulowanie wszechstronnego rozwoju dziecka.
a) rozpoznawanie potrzeb rozwojowych dziecka,
b) planowanie i dokumentowanie rozwoju dziecka w codziennych sytuacjach (powitanie, pożegnanie, posiłki, czynności higieniczne, odpoczynek, zabawa)
c) kreowanie przedmiotowego i społecznego środowiska rozwoju dziecka,
d) opieka pielęgnacyjna i zdrowotna nad dzieckiem harmonijnie i nieharmonijnie rozwijającym się,
e) zabawa jako podstawowa forma aktywności dziecka – zabawy eksploracyjne, muzyczne, rytmiczne, plastyczne i techniczne,
f) wprowadzanie dziecka w kulturę,
g) budowanie relacji społecznych z dzieckiem, rodzicami i lokalnymi służbami odpowiedzialnymi za rozwój dziecka.
3. Kompetencje opiekuna dziecka.
a) odpowiedzialność prawna opiekuna;
b) podstawy medycyny ratunkowej (udzielanie dziecku pierwszej pomocy);
c) przepisy bezpieczeństwa i higieny pracy.
4. Praktyki zawodowe (30 godzin).
Celem praktyk jest zapoznanie się z działalnością placówki. Praktyka zawodowa ma na celu konfrontację wiedzy zdobytej na Uczelni z praktycznymi rozwiązaniami, ponadto ma na celu kształcenie poprzez umożliwienie kursantom bezpośredniego nabycia doświadczenia i praktycznych umiejętności poprzez pracę praktyczną, a także stworzenie warunków do pogłębienia wiedzy przekazywanej w toku zajęć dydaktycznych i skonfrontowanie ich z praktyką życia zawodowego. Tego typu zajęcia mają przyczynić się do efektywnego i odpowiedzialnego działania w życiu zawodowym, do rozwijania kompetencji społecznych, tj. aktywności, kreatywności i przedsiębiorczości uczestników, do rozwijania umiejętności komunikowania się, współpracy zespołowej, etycznego podejścia do rozwiązywania problemów zawodowych. W czasie praktyk, uczestnicy mają możliwość zdobycia pierwszych doświadczeń przydatnych w zawodzie.
Podczas praktyk, uczestnicy zajęć dowiedzą się jak w sposób profesjonalny sprawować opiekę nad najmłodszymi, w taki sposób, by zapewnić im warunki do rozwoju, przyjemny czas oraz bezpieczeństwo. Zostaną przygotowani do sprawowania opieki nad najmłodszymi, będą znali prawa obowiązujące w tej kwestii, potrafili planować czas oraz opanują sposoby współpracy z dziećmi oraz rodzicami. Praktyki mają charakter asystencko-zadaniowy. Ich celem jest zapoznanie się ze specjalistycznymi formami wszechstronnej pracy stymulacyjnej z dziećmi w wieku od 0-3 lat, a także kształtowanie umiejętności pedagogicznych niezbędnych w pracy z dziećmi w wieku od 0-3 lat.
PROGRAM PRAKTYKI:
1. Spotkanie z dyrektorem placówki i kadrą specjalistyczną
2. Zapoznanie się ze strukturą organizacyjną placówki.
3. Analiza dokumentacji placówki i dokumentacji dzieci (z zachowaniem ustawy o ochronie danych osobowych).
4. Obserwacja działalności placówki poprzez uczestnictwo w zajęciach o zróżnicowanym zakresie.
Głównie w zakresie stymulacji:
- rodzajów i sposobów komunikacji (werbalnych i pozawerbalnych),
- rozwoju procesów poznawczych,
- rozwoju zachowań społecznych,
a także w zakresie:
- oceny indywidualnych potrzeb rozwojowych dziecka.
5. Planowanie oraz prowadzenie zajęć
Przygotowanie scenariuszy zajęć z uwzględnieniem:
- celów, metod, form pracy,
- motywowania do aktywności i wykorzystywania mocnych stron w rozwoju,
- ewaluacji postępów rozwojowych na podstawie bieżącej obserwacji.
- omawianie przeprowadzonych zajęć z obserwującym te zajęcia specjalistą. Dyskusja wokół w/w zagadnień
6. Konsultacje ze specjalistami pracującymi w placówce ze szczególnym uwzględnieniem wniosków z obserwacji pracy nauczycieli w zakresie działań opiekuńczo-wychowawczych.
7. Podsumowanie praktyk.
Wymiar godzinowy pracy praktykanta przeznaczonych na realizację zadań zawartych
w programie praktyk
- w p. 1 i 2 – 5 godzin,
- w p. 3 – 5 godzin pracy praktykanta,
- w p. 4 – 10 godzin pracy praktykanta,
- w p. 5 – 5 godzin pracy praktykanta
- w p. 6, 7 - 5 godzin pracy praktykanta.
RAZEM: 30 godzin, miejsca praktyk: w placówkach zajmujących się opieką nad dziećmi do lat 3.
